Home

Nart is

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was hij registeraccountant, wereldreiziger en journalist. Zijn kennis ligt vooral op het gebied van thema's als big data, sustainability, ondernemerschap en nieuwe media. Nart is dol op vraagtekens en heeft een hekel aan uitroeptekens. In overdrachtelijke zin dan natuurlijk. 

Naast een veelheid aan projecten voor opdrachtgevers uit bedrijfsleven en schreef samen met hoogleraar Sander Klous het boek Wij Zijn Big Data. Er zitten twee andere boeken in de pijplijn maar die pijplijn kon wel eens lang zijn.

Nart vindt het leuk als u belt voor een kennismaking.    

The CFO in pole position

Op de valreep is er in 2020 dan toch nog een nieuw boek geboren. Ik zit al een jaar of zes op een ritme van een boek per jaar. Beetje per toeval, mensen melden zich met een idee en dan word ik (soms) enthousiast. Het blijft een geweldig gevoel om het eerste doosje open te maken. Inhoudelijk ben ik er ook apetrots op. 

Een kleine indruk over die inhoud: 

De Formule 1 nadert een historisch moment. Het moment waarop een computer beter kan racen dan een topcoureur. Voormalig wereldkampioen Sebastian Vettel was heel duidelijk over de rol van telemetrie. ‘Als vroeger iemand in een bocht sneller was doordat hij zijn eigen lijn reed, behield hij het hele raceweekend zijn voorsprong. Nu is alles zo transparant dat de engineer een betere lijn kan voorstellen.’

De bron van deze revolutie is data. Grote hoeveelheden data. Computersystemen kunnen met die data instant beslissingen nemen over bandenkeuze, optimale lijnen in de bocht, timing van pitstops, motormanagement en tal van andere zaken. Ze kunnen zorgen dat je ‘in control’ blijft als coureur zodat je nog een tikje sneller kunt.

Nu de auto’s van de topteams weinig voor elkaar onder doen – de verschillen in rondetijden zijn extreem klein – wordt steeds duidelijker: wie de beste beslissingen neemt wint de race. En we moeten simpelweg erkennen dat de computer beter is op dat punt. Ook in het bedrijfsleven leidt betere informatie tot betere beslissingen. Succes in de concurrentiestrijd – eveneens met minimale verschillen - draait in een datagedreven tijdperk steeds meer om dit simpele uitgangspunt. En wie het niet kan bijbenen is straks out of business. 

In het boek argumenteren we waarom de CFO daarin een hoofdrol speelt. Wil je daar meer over weten, koop het dan gewoon!

 

 

Ik heb het nog nooit gedaan...

... dus ik denk dat ik het wel kan.

Met die uitspraak van Pipi Langkous in gedachten begon ik mijn eerste podcast te maken. Onder de noemer Business Unusual, een begrip dat ik eerder muntte in mijn werk voor en met BOLD. Waar het over gaat? Niet over business as usual dus. Want in normale tijden kan iedereen ondernemen. Maar wat als er opeens een crisis is? Een ontwrichtende technologie? Een pandemie? Een bank die de geldkraan dichtdraait? Dat zijn de momenten die ertoe doen. En daar gaat de podcast over.

De eerste aflevering staat online, ik ging op bezoek bij Losberger De Boer. Er zullen er nog de nodige volgen want ik blijk hier erg veel lol aan te hebben. En niet onbelangrijk: ik hoor van mensen dat ik best een prettige stem heb. Luisteren? Doe dat hier.

 

 

Met een knol venkel in de hand

Bedrijfsdata is - net als persoonlijke data - goud waard. Want deze data geeft bijvoorbeeld (voorspellende) inzichten in hoe systeemrisico's zich ontwikkelen, hoe sectoren of regio's er economisch voor staan, waar frauderisico's ontstaan, waar kansen liggen voor sales of marktontwikkeling, hoe we kunnen komen tot circulair gebruik van materialen, of hoe we heel gericht debiteurenrisico's kunnen aanwijzen.

Ik ontwikkelde daar in opdracht van NBA een paper over, waarin we schetsen hoe er een strijd om deze data kan ontstaan tussen onder meer accountants, softwarebedrijven en Big Tech - een hapklare samenvatting is hier te vinden. En ik presenteerde ook een online discussiebijeenkomst erover, waar ik met een knol venkel in de hand stond uit te leggen waarom data eigenlijk belangrijk zijn. Wie wil weten hoe dat zit kan terecht op YouTube, vanaf minuut 6 ongeveer. Intussen verlang ik naar discussies waar mensen echt fysiek elkaar met woorden te lijf gaan. Want tegen een paar camera's praten en via de chatfunctie wat vragen doorkrijgen, het blijft een slap aftreksel. 

Business Unusual

Vandaag is er (weer) een boek geboren en ik word elke keer weer trots en blij als mijn stapeltje op de schouw groeit. Ik schreef met Klaas Wagenaar onder de noemer Business Unusual de afgelopen twee maanden in recordtempo een boek over hoe ondernemingen ten tijde van een unieke Covid-19 crisis succesvol kunnen zijn en blijven.  Klaas heeft als turnaround manager een rijke ervaring met ondernemingen die in problemen kwamen en vanuit die rijke ervaring kunnen we ondernemers en managers nu waardevolle lessen meegeven. Over hoe ze vooral niet alleen maar de financiële oplossing moeten zoeken maar vooral als ondernemer moeten blijven denken. Over hoe ze het moment kunnen gebruiken om op hoog tempo een digitalisering door te maken. Hoe ze met simpele boodschappen het broodnodige vertrouwen van hun medewerkers krijgen. En nog tal van andere zaken. Oh ja, dat boek is natuurlijk te koop: hier bijvoorbeeld. 

Steeds beter

Kunstmatige Intelligentie, robotica, big data, patiëntcommunities, systemen voor het delen van informatie en nog een hele reeks andere technologische concepten. Ze kunnen de zorg zoveel beter en efficiënter maken. Maar dat potentieel blijft al jaren grotendeels een belofte. Er is veel hype & hope. Maar daar blijft het veelal bij. Dat is een schande, want de patiënt en de zorgprofessional verdient beter.

In verschillende klussen die ik deed met Jan de Boer en Hans Donkers vroegen we ons af of dit niet anders kan. We besloten om eigen ervaringen en inzichten van allerlei deskundigen op te schrijven over digitaal leiderschap in de zorg. We begonnen het te kneden tot een messcherp en inspirerend verhaal. En opeens lag er een boek – Steeds Beter – dat op pakjesavond 2019 officieel het licht ziet.

Neem het maar van me aan: het is een lekker boek geworden. Een boek dat inspireert over hoe de digitale belofte van de tekentafel naar de praktijk kan komen. Vol met prachtige interviews.

Zo’n boek wil je toch hebben? Bestellen kan hier.