Home

nart is

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was hij registeraccountant, wereldreiziger en journalist. Zijn kennis ligt vooral op het gebied van thema's als big data, sustainability, ondernemerschap en nieuwe media. Nart is dol op vraagtekens en heeft een hekel aan uitroeptekens. In overdrachtelijke zin dan natuurlijk. 

Naast een veelheid aan projecten voor opdrachtgevers uit bedrijfsleven en schreef samen met hoogleraar Sander Klous het boek Wij Zijn Big Data. Er zitten twee andere boeken in de pijplijn maar die pijplijn kon wel eens lang zijn.

Nart vindt het leuk als u belt voor een kennismaking.

    

Ik heb het nog nooit gedaan...

... dus ik denk dat ik het wel kan.

Met die uitspraak van Pipi Langkous in gedachten begon ik mijn eerste podcast te maken. Onder de noemer Business Unusual, een begrip dat ik eerder muntte in mijn werk voor en met BOLD. Waar het over gaat? Niet over business as usual dus. Want in normale tijden kan iedereen ondernemen. Maar wat als er opeens een crisis is? Een ontwrichtende technologie? Een pandemie? Een bank die de geldkraan dichtdraait? Dat zijn de momenten die ertoe doen. En daar gaat de podcast over.

De eerste aflevering staat online, ik ging op bezoek bij Losberger De Boer. Er zullen er nog de nodige volgen want ik blijk hier erg veel lol aan te hebben. En niet onbelangrijk: ik hoor van mensen dat ik best een prettige stem heb. Luisteren? Doe dat hier.

 

 

Met een knol venkel in de hand

Bedrijfsdata is - net als persoonlijke data - goud waard. Want deze data geeft bijvoorbeeld (voorspellende) inzichten in hoe systeemrisico's zich ontwikkelen, hoe sectoren of regio's er economisch voor staan, waar frauderisico's ontstaan, waar kansen liggen voor sales of marktontwikkeling, hoe we kunnen komen tot circulair gebruik van materialen, of hoe we heel gericht debiteurenrisico's kunnen aanwijzen.

Ik ontwikkelde daar in opdracht van NBA een paper over, waarin we schetsen hoe er een strijd om deze data kan ontstaan tussen onder meer accountants, softwarebedrijven en Big Tech - een hapklare samenvatting is hier te vinden. En ik presenteerde ook een online discussiebijeenkomst erover, waar ik met een knol venkel in de hand stond uit te leggen waarom data eigenlijk belangrijk zijn. Wie wil weten hoe dat zit kan terecht op YouTube, vanaf minuut 6 ongeveer. Intussen verlang ik naar discussies waar mensen echt fysiek elkaar met woorden te lijf gaan. Want tegen een paar camera's praten en via de chatfunctie wat vragen doorkrijgen, het blijft een slap aftreksel. 

Business Unusual

Vandaag is er (weer) een boek geboren en ik word elke keer weer trots en blij als mijn stapeltje op de schouw groeit. Ik schreef met Klaas Wagenaar onder de noemer Business Unusual de afgelopen twee maanden in recordtempo een boek over hoe ondernemingen ten tijde van een unieke Covid-19 crisis succesvol kunnen zijn en blijven.  Klaas heeft als turnaround manager een rijke ervaring met ondernemingen die in problemen kwamen en vanuit die rijke ervaring kunnen we ondernemers en managers nu waardevolle lessen meegeven. Over hoe ze vooral niet alleen maar de financiële oplossing moeten zoeken maar vooral als ondernemer moeten blijven denken. Over hoe ze het moment kunnen gebruiken om op hoog tempo een digitalisering door te maken. Hoe ze met simpele boodschappen het broodnodige vertrouwen van hun medewerkers krijgen. En nog tal van andere zaken. Oh ja, dat boek is natuurlijk te koop: hier bijvoorbeeld. 

Steeds beter

Kunstmatige Intelligentie, robotica, big data, patiëntcommunities, systemen voor het delen van informatie en nog een hele reeks andere technologische concepten. Ze kunnen de zorg zoveel beter en efficiënter maken. Maar dat potentieel blijft al jaren grotendeels een belofte. Er is veel hype & hope. Maar daar blijft het veelal bij. Dat is een schande, want de patiënt en de zorgprofessional verdient beter.

In verschillende klussen die ik deed met Jan de Boer en Hans Donkers vroegen we ons af of dit niet anders kan. We besloten om eigen ervaringen en inzichten van allerlei deskundigen op te schrijven over digitaal leiderschap in de zorg. We begonnen het te kneden tot een messcherp en inspirerend verhaal. En opeens lag er een boek – Steeds Beter – dat op pakjesavond 2019 officieel het licht ziet.

Neem het maar van me aan: het is een lekker boek geworden. Een boek dat inspireert over hoe de digitale belofte van de tekentafel naar de praktijk kan komen. Vol met prachtige interviews.

Zo’n boek wil je toch hebben? Bestellen kan hier.

Stop marketing, start mattering

Stop Marketing To Consumers, Start Mattering To People. Oftewel: stop met meer geld uitgeven aan je merk, maar ontwikkel vooral proposities die ertoe doen voor je klanten.

De dataficatie van de hele samenleving biedt geweldige mogelijkheden voor products that matter. Bijvoorbeeld in de verzekeringsbranche. Mooi voorbeeld: de innovatieve verzekeraar Lemonade. In een podcast stelde CEO Daniel Schreiber vast dat ‘zijn’ bots op basis van kunstmatige intelligentie het niet alleen beter dan mensen doen op het vlak van betrouwbaarheid en efficiency, maar ook in de omgang met klanten – ten aanzien van personality and delight. Dat lukt alleen doordat de bots worden gevoed met een rijkdom aan data: daardoor kunnen ze met een minimale set aan vragen al tot bevredigende antwoorden komen. Een derde van alle claims die worden ingediend wordt nog tijdens het indienen volautomatisch betaald, op basis van bijvoorbeeld een foto van een proces verbaal of een video van de schade. Pijnloos en snel. That matters to customers.

Met CCS schreef ik een paper over hoe verzekeraars de verwachtingen van klanten beter kunnen invullen. Of overtreffen. Lees het hier.