Tech maakt meer kapot dan u lief is
Cambridge Analytica gebruikte 50 miljoen profielen van Facebook om wereldwijd zo’n 200 verkiezingen te beïnvloeden, waaronder die in de Verenigde Staten; Uber maakte bij bedrijfsfeestjes indruk op gasten door met een God’s view te laten zien waar kennissen zich op dat moment bevonden; LinkedIn trok gegevens van de agenda op de iPhone van gebruikers naar zich toe; We-Vibe monitorde de temperatuur van haar slimme vibrators tijdens gebruik; Disney ontwikkelde een ‘elektronische zweep’: een computerscherm waar medewerkers van elkaar konden zien hoe hard ze werken; Samsung TV’s luisterden gesprekken in je huiskamer af en verstuurden informatie via internet; TomTom verkocht de Nederlandse politiediensten snelheidsinformatie over gebruikers. Een Amerikaanse school verstrekte studenten laptops en ging daarmee ongemerkt via de webcam hun thuisgedrag monitoren; Een dating site moest toegeven dat een deel van de vrouwelijke profielen eigenlijk door hen gecreëerde chatbots zijn; Facebook liet haar app bewust crashen om te weten te komen hoe verslaafd gebruikers zijn; Apple zorgde ervoor dat iPhones steeds trager werden om de verkoop van een nieuw model aan te jagen.; Amazon verwijderde op afstand onder meer George Orwell’s boek 1984 van de Kindle reader bij klanten; Dropbox bleek door gebruikers verwijderde bestanden een jaar later toch nog te hebben en zette ze per ongeluk terug; Apple zette ongevraagd het nieuwe album van U2 op telefoons van 500 miljoen gebruikers; Op stations bleken reclamebillboards heimelijk camera’s te hebben om de emoties van hun publiek te scannen; John Deere maakte het elektronisch onmogelijk dat iemand anders dan een dealer een reparatie kan uitvoeren – en dus gingen klanten hun eigen tractor maar hacken.
Er is een mooie Engelse uitdrukking voor de bazen van deze techbedrijven: “They must have been smoking some weird stuff…”