Home

Nart is

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was hij registeraccountant, wereldreiziger en journalist. Zijn kennis ligt vooral op het gebied van thema's als big data, sustainability, ondernemerschap en nieuwe media. Nart is dol op vraagtekens en heeft een hekel aan uitroeptekens. In overdrachtelijke zin dan natuurlijk. 

Naast een veelheid aan projecten voor opdrachtgevers uit bedrijfsleven en schreef samen met hoogleraar Sander Klous het boek Wij Zijn Big Data. Er zitten twee andere boeken in de pijplijn maar die pijplijn kon wel eens lang zijn.

Nart vindt het leuk als u belt voor een kennismaking.    

Een eigen digitale identiteit

Wie de kans zou hebben om het internet opnieuw vanaf de grond op te bouwen, zou dan waarschijnlijk tot iets heel anders komen dan de huidige structuur. Want het is bijvoorbeeld op zijn minst erg onhandig dat u op tientallen plaatsen persoonlijke gegevens achterlaat. In het echte leven doet u dat ook niet en heeft u een identiteit. Wat we eigenlijk nodig hebben is een digitale identiteit, die een einde maakt aan de onoverzichtelijke warboel en ervoor zorg dat iedereen met een overzichtelijk en goed beveiligd programmaatje de baas wordt over de eigen data.

QIY – een onafhankelijk initiatief met wereldwijde ambities – belooft niet minder dan een radicale omkering van de manier waarop we met persoonsgegevens omgaan op internet. Een fascinerende omkering, zo blijkt glashelder uit het filmpje op de corporate website van het bedrijf. Waar het in essentie op neerkomt is dat u nu nog bestaat bij de gratie van usernames en passwords op tientallen en soms wel honderden verschillende websites. QIY wil partijen overhalen het model om te keren: u krijgt zelf een eigen digitale identiteit waarin u zelf aangeeft hoe en wanneer partijen daar gebruik van mogen maken. Het voordeel voor de gebruiker is evident: het gebruiksgemak groeit doordat u voortaan op een plaats toegang kunt krijgen tot uw (persoonlijke) informatie die nu bij tientallen verschillende partijen is ondergebracht. En die partijen hebben ook een voordeel: ze weten nu zeker dat ze over de juiste data beschikken, want u onderhoudt die data immers zelf! De gebruiker heeft de volledige macht over QIY en de omgeving waarop QIY draait is dan ook helemaal autonoom van de partijen die meedoen.

QIY streeft dan ook niet minder dan een revolutie na. Dat wordt dus een briljante mislukking of the next big thing. Een tussenweg is er eigenlijk niet. Hoorden we laatst Minister Verhagen niet klagen dat hij de volgende potentiële TomTom’s mist en meer echte innovatie wil? Hij wordt op zijn wenken bediend.

 

 

Een nieuw talent ontdekt

Gisteren voor de tweede keer een experiment gedaan tijdens een bijeenkomst over integriteit. Ik sloot de sessie af met een gesproken column die ik on the fly had geschreven. Nou ja, om heel eerlijk te zijn was het niet helemaal on the fly. Want er zat ook een snufje voorbereide tekst bij omdat je nooit van te voren weet of er tijdens zo’n bijeenkomst wel wat inspirerends gebeurt. In dit geval gebeurde er echter van alles en zat ik driftig te tikken om op het einde mijn kunstje te doen. Beetje zoals Nico Dijkshoorn het doet bij DWDD, maar dan anders. Op zijn Narts. Maximaal vijf minuten met glasheldere indrukken die ik in een paar uur tijd had verzameld. Hier en daar lekker scherp, soms compleet ongenuanceerd. En een paar grapjes. Een precisiebombardement van vijf minuten om de aanwezigen nog even iets mee te geven voordat ze en masse aan de bitterballen gaan.

Het bleek een razend succes te zijn. Vind ik zelf tenminste en dat hoorde ik ook terug in de (ongevraagde) feedback van anderen. Ik heb kortom een nieuw talent in mezelf ontdekt. Voelt fijn.

 

Satellieten voorspellen graanoogst

Welke analist heeft nog kwartaalcijfers nodig als het ook mogelijk is om realtime de belangrijke indicatoren te verkrijgen met informatie van satellieten? Niets staat ons bijvoorbeeld technisch in de weg om met satellieten de graanoogst van Rusland te voorspellen, daarmee een kennisvoorsprong te creëren op degenen die deze informatie niet hebben en door middel van arbitrage op de financiële markten ervan te profiteren.

Het klinkt als een idee van een overspannen trendwatcher maar niet is minder waar. De Amerikaanse firma Lanworth begeeft zich al enige tijd in deze markt en getuige een verhaal op de website van CNBC met bewezen succes. Twee maal daags vindt vanuit de ruimte een analyse plaats van de Russische akkers en naar verluidt kan men met de verkregen data een goed beeld krijgen in hoeverre ziektes, overstromingen en bosbranden invloed hebben op de oogstprognoses. Het bureau verschaft haar klanten – waaronder hedgefunds – steeds een update vlak voordat de officiële regeringsprognoses verschijnen en met deze legale voorkennis zijn zij spekkoper. Meer lezen? Zie mijn stukje alhier.

Alles wordt een spel, ook uw gezondheid

De game-industrie heeft veel meer te bieden dan u denkt. Het imago dat deze industrie alleen maar bloederige schietspellen ontwikkelt voor puistige pubers is namelijk achterhaald.

Onderhuids is er een ontwikkeling aan de gang die doet denken aan de eerste jaren van internet: de opkomst van zogenaamde serious games. Een van de opties is om gaming in te zetten bij het streven naar een gezondere levensstijl. Een Amerikaans bedrijf heeft daartoe het stof afgeblazen van de Tamagotchi en past de uitgangspunten daarvan toe op uw eigen gezondheid. U draagt een soort paperclip bij u die tevreden feedback geeft als u veel beweegt en goed slaapt. Die feedback is volgens de theorie essentieel om daadwerkelijke verandering teweeg te brengen.  Nu technologie steeds meer alomtegenwoordig is, zullen deze nuttige aspecten van gaming steeds verder oprukken en een artikel in Wired geeft een aardig inkijkje in de ontwikkelingen. Ook Philips blijkt deze markt te onderzoeken met producten die van een gezonde levensstijl vooral een leuk spelletje maken.

Overigens zijn er in Nederland tal van partijen die innovatief aan de weg timmeren op dit gebied. In MAZ!, het relatiemagazine van Mazars vertelde Jeroen van Mastrigt - een expert op dit gebied - me twee jaar geleden al uitgebreid over de mogelijkheden en gaf hij ook een inkijkje in de toekomst:

"Auto's worden steeds intelligenter, en straks zijn ze allemaal genetwerkt via TomToms of computerchips voor rekeningrijden. Dan wordt het mogelijk om met speltechnieken goed rijgedrag te belonen. Stel jezelf voor dat je virtuele raketjes of iets dergelijks verdient als je drukke routes vermijdt of buiten spitstijden de weg op gaat. Die raketjes mag je dan bijvoorbeeld weer gebruiken om 's nachts een keer harder dan de toegestane snelheid te rijden. Of je kunt zo'n raketje 'afvuren' op een automobilist die zich bij het ritsen op de snelweg misdraagt. Zodat die zijn tegoed aan raketjes weer ziet verminderen." Een prachtig droombeeld toch?"

Wat u over de Mannschaft weten moet

De traditie wil dat met de komst van een WK of EK voetbal altijd wel een paar economen opstaan om de irrationele wereld van de sport rationeel te verklaren en/of voorspellen. De analyse van de twee economen Jan van Ours en Martin van Tuijl is tamelijk briljant. De heren wilden nu wel eens weten of de vooringenomenheid over de Mannschaft - ze scoren altijd in de laatste minuut - eigenlijk klopt. De heren analyseerden de resultaten van 1.500 wedstrijden en kwamen met heel aardig materiaal waar u elke voetbalkenner duchtig mee om de oren kunt slaan. Want Nederland heeft in de laatste minuut een hogere scoringskans dan Duitsland. En voor Duitsland neemt de kans op een doelpunt tegen in de slotfase juist toe!

Lees eventueel mijn volledige stukje hier.