Home

nart is

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was hij registeraccountant, wereldreiziger en journalist. Zijn kennis ligt vooral op het gebied van thema's als big data, sustainability, ondernemerschap en nieuwe media. Nart is dol op vraagtekens en heeft een hekel aan uitroeptekens. In overdrachtelijke zin dan natuurlijk. 

Naast een veelheid aan projecten voor opdrachtgevers uit bedrijfsleven en schreef samen met hoogleraar Sander Klous het boek Wij Zijn Big Data. Er zitten twee andere boeken in de pijplijn maar die pijplijn kon wel eens lang zijn.

Nart vindt het leuk als u belt voor een kennismaking.

    

Alles wordt een spel, ook uw gezondheid

De game-industrie heeft veel meer te bieden dan u denkt. Het imago dat deze industrie alleen maar bloederige schietspellen ontwikkelt voor puistige pubers is namelijk achterhaald.

Onderhuids is er een ontwikkeling aan de gang die doet denken aan de eerste jaren van internet: de opkomst van zogenaamde serious games. Een van de opties is om gaming in te zetten bij het streven naar een gezondere levensstijl. Een Amerikaans bedrijf heeft daartoe het stof afgeblazen van de Tamagotchi en past de uitgangspunten daarvan toe op uw eigen gezondheid. U draagt een soort paperclip bij u die tevreden feedback geeft als u veel beweegt en goed slaapt. Die feedback is volgens de theorie essentieel om daadwerkelijke verandering teweeg te brengen.  Nu technologie steeds meer alomtegenwoordig is, zullen deze nuttige aspecten van gaming steeds verder oprukken en een artikel in Wired geeft een aardig inkijkje in de ontwikkelingen. Ook Philips blijkt deze markt te onderzoeken met producten die van een gezonde levensstijl vooral een leuk spelletje maken.

Overigens zijn er in Nederland tal van partijen die innovatief aan de weg timmeren op dit gebied. In MAZ!, het relatiemagazine van Mazars vertelde Jeroen van Mastrigt - een expert op dit gebied - me twee jaar geleden al uitgebreid over de mogelijkheden en gaf hij ook een inkijkje in de toekomst:

"Auto's worden steeds intelligenter, en straks zijn ze allemaal genetwerkt via TomToms of computerchips voor rekeningrijden. Dan wordt het mogelijk om met speltechnieken goed rijgedrag te belonen. Stel jezelf voor dat je virtuele raketjes of iets dergelijks verdient als je drukke routes vermijdt of buiten spitstijden de weg op gaat. Die raketjes mag je dan bijvoorbeeld weer gebruiken om 's nachts een keer harder dan de toegestane snelheid te rijden. Of je kunt zo'n raketje 'afvuren' op een automobilist die zich bij het ritsen op de snelweg misdraagt. Zodat die zijn tegoed aan raketjes weer ziet verminderen." Een prachtig droombeeld toch?"

Wat u over de Mannschaft weten moet

De traditie wil dat met de komst van een WK of EK voetbal altijd wel een paar economen opstaan om de irrationele wereld van de sport rationeel te verklaren en/of voorspellen. De analyse van de twee economen Jan van Ours en Martin van Tuijl is tamelijk briljant. De heren wilden nu wel eens weten of de vooringenomenheid over de Mannschaft - ze scoren altijd in de laatste minuut - eigenlijk klopt. De heren analyseerden de resultaten van 1.500 wedstrijden en kwamen met heel aardig materiaal waar u elke voetbalkenner duchtig mee om de oren kunt slaan. Want Nederland heeft in de laatste minuut een hogere scoringskans dan Duitsland. En voor Duitsland neemt de kans op een doelpunt tegen in de slotfase juist toe!

Lees eventueel mijn volledige stukje hier.

Mythes over de Mannschaft

 

 

De traditie wil dat met de komst van een WK of EK voetbal altijd wel een paar economen opstaan om de irrationele wereld van de sport rationeel te verklaren en/of voorspellen. Deanalyse van de twee economen Jan van Ours en Martin van Tuijl is tamelijk briljant. De heren wilden nu wel eens weten of de vooringenomenheid over de Mannschaft - ze scoren altijd in de laatste minuut - eigenlijk klopt. De heren analyseerden de resultaten van 1.500 wedstrijden en kwamen met heel aardig materiaal waar u elke voetbalkenner duchtig mee om de oren kunt slaan. Want Nederland heeft in de laatste minuut een hogere scoringskans dan Duitsland. En voor Duitsland neemt de kans op een doelpunt tegen in de slotfase juist toe!

Lees eventueel mijn volledige stukje hier.


 

 

Mythes over de Mannschaft

De traditie wil dat met de komst van een WK of EK voetbal altijd wel een paar economen opstaan om de irrationele wereld van de sport rationeel te verklaren en/of voorspellen. De analyse van de twee economen Jan van Ours en Martin van Tuijl is tamelijk briljant. De heren wilden nu wel eens weten of de vooringenomenheid over de Mannschaft - ze scoren altijd in de laatste minuut - eigenlijk klopt. De heren analyseerden de resultaten van 1.500 wedstrijden en kwamen met heel aardig materiaal waar u elke voetbalkenner duchtig mee om de oren kunt slaan. Want Nederland heeft in de laatste minuut een hogere scoringskans dan Duitsland. En voor Duitsland neemt de kans op een doelpunt tegen in de slotfase juist toe!

Lees eventueel mijn volledige stukje hier.

Een valse vriend

Vrij Nederland heeft wat nieuws ontdekt over de wereldeconomie: een markt die “harder groeit dan welke andere markt ook, en binnen een paar jaar waarschijnlijk zelfs een dominante rol zal spelen in de wereldeconomie. De nieuwe aanzwellende economische macht is groter dan die van China en India samen. Het is De Vrouw.”

Het blad verwijst naar zeer doorwrocht onderzoek – met bijbehorend boek - van Boston Consulting Group uit 2009 waarin opmerkelijke cijfers zijn opgenomen over de zinderende groei van de koopkracht van vrouwen. Vrouwen zijn wereldwijd nu verantwoordelijk voor 12 triljoen dollar van de in totaal 18,4 triljoen dollar aan bestedingen. En dat wordt in de nabije toekomst alleen maar meer. Marktanalisten hebben het volgens het opinieblad al over 'womenomics' en 'sheconomy'.

Maar klopt dat ook allemaal? Nee dus. Meer weten: lees dan een nieuw spookcijfer.