Home

nart is

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was hij registeraccountant, wereldreiziger en journalist. Zijn kennis ligt vooral op het gebied van thema's als big data, sustainability, ondernemerschap en nieuwe media. Nart is dol op vraagtekens en heeft een hekel aan uitroeptekens. In overdrachtelijke zin dan natuurlijk. 

Naast een veelheid aan projecten voor opdrachtgevers uit bedrijfsleven en schreef samen met hoogleraar Sander Klous het boek Wij Zijn Big Data. Er zitten twee andere boeken in de pijplijn maar die pijplijn kon wel eens lang zijn.

Nart vindt het leuk als u belt voor een kennismaking.

    

Op dit moment...

'Op dit moment zijn 38 personen vluchten naar Zurich aan het bekijken'. '2 minuten geleden vond de meest recente boeking van vluchten naar Zurich plaats'.

U kent soortgelijke meldingen vast wel van Booking.com, waar je bijkans tureluurs wordt van hoe het boekingssysteem een bombardement aan boodschappen op je afvuurt. Ik weet niet hoe het u vergaat maar ik word daar eigenlijk alleen maar nerveus van. En geen nervositeit van de soort die de marketeers graag zouden zien. Het idee is natuurlijk helder: de boodschappen moeten me prikkelen om niet langer te aarzelen en die andere 37 bezoekers die allemaal precies die ene kamer willen op precies die datum de loef af te steken. Want als ik maar doortastend en daadkrachtig ben, dan ben ik ze mooi te snel af en kan ik als enige profiteren van die geweldige aanbieding die natuurlijk over 5 minuten verdwenen is. Ik moet me dan een winnaar voelen die alle concurrenten met een paar muisklikken te snel af is.

Ik trap er niet in.

Het effect wat het op me heeft is dat ik me vervreemd van Booking.com. Want in mijn ogen beledig je eigenlijk de klant. Dat zal Booking.com misschien worst zijn. Maar hoe zit dat met KLM? Tot mijn stomme verbazing is onze nationale luchtvaartmaatschappij er ook mee begonnen. En dat snap ik niet. Want KLM geeft altijd hoog op over de klantvriendelijkheid en pretendeert - althans naar mijn gevoel als consument - nog steeds een premium airline te zijn. Tot vandaag. Voor mij kan KLM nu qua merkbeleving in het rijtje consumentenmerken waar ook Action en H&M zitten. Niks premium. Niks klant centraal. Het gaat maar om één ding: dat ik koop. 

Ik heb nog niet geboekt trouwens. Morgen maar eens bij Swissair kijken. 

Joppiesaus en privacy

Ik droomde er al jaren van een verhaal te schrijven waarin de woorden joppiesaus, kunstmest, Anders Breivik, cola en bommen werden gebruikt. Dat is me nu eindelijk gelukt. En al zeg ik het zelf, het is een behoorlijk samenhangend verhaal geworden met een vernieuwende visie over hoe we in de nieuwe informatiesamenleving moeten omgaan met privacy. Lees het achter de betaalmuur van NRC. 

Smeltende poolkap is goed voor u

Ik word hier echt verdrietig van. Het CPB laat zich van zijn visionaire kant zien en rekent uit hoeveel economische groei we in Nederland extra krijgen als de poolkap weg is gesmolten en de scheepvaart daar vrij baan krijgt. Ik snap de redenering, want de Rotterdamse haven ligt dan strategisch erg fijn en dat levert natuurlijk weer extra geschuif met containers op. Maar het legt zo pijnlijk duidelijk bloot dat we op de verkeerde zaken sturen. Oh, mocht u het toch willen weten: het scheelt ongeveer 0,2% economische groei voor Nederland. Fijn toch? En nu ga ik even met mijn hoofd op tafel bonken.

Eeuwige roem in het verschiet

En toen stond Wij Zijn Big Data opeens op de shortlist van het Managementboek van het jaar 2015. Ik dacht onwillekeurig terug aan de talloze sessies die ik met co-auteur Sander Klous had die perfect complementair bleek te zijn aan mij. Aan hoe ik door het huis stuiterde als we naar mijn bescheiden mening weer eens een briljante analyse hadden geformuleerd op hoe het verder moest met de wereld in het algemeen en Big Data in het bijzonder. Ik denk aan hoe mijn 'gewone' werk regelmatig ernstig in het gedrang kwam wegens tijdnood en daarmee soms ook de hoeveelheid nachtrust onder het minimum kwam. Aan hoe Sandra Wouters, de kritische redacteur van uitgever Business Contact het nodig vond op het laatst een flinke structuurwijziging voor te stellen. Terecht overigens. En aan hoe ik hier twee dagen voor de finale deadline te maken kreeg met angstzweet als gevolg van een tekstverwerker die geheel willekeurig stukken tekst in het niets deed verdwijnen.  

Dan is die shortlist een geweldige erkenning. 23 april wordt duidelijk of er sprake zal zijn van eeuwige roem. 

Psst. Boek kopen? 

Wij Zijn Big Data

Een stukje onvervalste zelfpromotie.

Een maand of negen geleden begon ik met Sander Klous een boek te schrijven over de impact van Big Data op de maatschappij. Ik wist dat het me veel tijd ging kosten. Ik wist ook dat ik ging onderschatten hoeveel tijd het me ging kosten. En ondanks die wetenschap vooraf bleek het toch nog meer tijd te kosten.

Maar dat drukt de pret niet. Het bleek een geweldig leuke trip waarin we elkaar bestookten met gedachtenkronkels, wetenschappelijk materiaal, cases en verhaallijnen. De helft gooiden we weg. De andere helft vlochten we ineen tot een - al zeg ik het zelf - meeslepend verhaal. Ik ben dan ook apetrots op wat er nu ligt.

Je mag het boek natuurlijk kopen. Dat kan onder andere hier.

Einde onvervalste zelfpromotie.