Home

nart is

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was hij registeraccountant, wereldreiziger en journalist. Zijn kennis ligt vooral op het gebied van thema's als big data, sustainability, ondernemerschap en nieuwe media. Nart is dol op vraagtekens en heeft een hekel aan uitroeptekens. In overdrachtelijke zin dan natuurlijk. 

Naast een veelheid aan projecten voor opdrachtgevers uit bedrijfsleven en schreef samen met hoogleraar Sander Klous het boek Wij Zijn Big Data. Er zitten twee andere boeken in de pijplijn maar die pijplijn kon wel eens lang zijn.

Nart vindt het leuk als u belt voor een kennismaking.

    

Alles wordt een spel, ook uw gezondheid

De game-industrie heeft veel meer te bieden dan u denkt. Het imago dat deze industrie alleen maar bloederige schietspellen ontwikkelt voor puistige pubers is namelijk achterhaald.

Onderhuids is er een ontwikkeling aan de gang die doet denken aan de eerste jaren van internet: de opkomst van zogenaamde serious games. Een van de opties is om gaming in te zetten bij het streven naar een gezondere levensstijl. Een Amerikaans bedrijf heeft daartoe het stof afgeblazen van de Tamagotchi en past de uitgangspunten daarvan toe op uw eigen gezondheid. U draagt een soort paperclip bij u die tevreden feedback geeft als u veel beweegt en goed slaapt. Die feedback is volgens de theorie essentieel om daadwerkelijke verandering teweeg te brengen.  Nu technologie steeds meer alomtegenwoordig is, zullen deze nuttige aspecten van gaming steeds verder oprukken en een artikel in Wired geeft een aardig inkijkje in de ontwikkelingen. Ook Philips blijkt deze markt te onderzoeken met producten die van een gezonde levensstijl vooral een leuk spelletje maken.

Overigens zijn er in Nederland tal van partijen die innovatief aan de weg timmeren op dit gebied. In MAZ!, het relatiemagazine van Mazars vertelde Jeroen van Mastrigt - een expert op dit gebied - me twee jaar geleden al uitgebreid over de mogelijkheden en gaf hij ook een inkijkje in de toekomst:

"Auto's worden steeds intelligenter, en straks zijn ze allemaal genetwerkt via TomToms of computerchips voor rekeningrijden. Dan wordt het mogelijk om met speltechnieken goed rijgedrag te belonen. Stel jezelf voor dat je virtuele raketjes of iets dergelijks verdient als je drukke routes vermijdt of buiten spitstijden de weg op gaat. Die raketjes mag je dan bijvoorbeeld weer gebruiken om 's nachts een keer harder dan de toegestane snelheid te rijden. Of je kunt zo'n raketje 'afvuren' op een automobilist die zich bij het ritsen op de snelweg misdraagt. Zodat die zijn tegoed aan raketjes weer ziet verminderen." Een prachtig droombeeld toch?"