Home

nart is

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was hij registeraccountant, wereldreiziger en journalist. Zijn kennis ligt vooral op het gebied van thema's als big data, sustainability, ondernemerschap en nieuwe media. Nart is dol op vraagtekens en heeft een hekel aan uitroeptekens. In overdrachtelijke zin dan natuurlijk. 

Naast een veelheid aan projecten voor opdrachtgevers uit bedrijfsleven en schreef samen met hoogleraar Sander Klous het boek Wij Zijn Big Data. Er zitten twee andere boeken in de pijplijn maar die pijplijn kon wel eens lang zijn.

Nart vindt het leuk als u belt voor een kennismaking.

    

Wat u over de Mannschaft weten moet

De traditie wil dat met de komst van een WK of EK voetbal altijd wel een paar economen opstaan om de irrationele wereld van de sport rationeel te verklaren en/of voorspellen. De analyse van de twee economen Jan van Ours en Martin van Tuijl is tamelijk briljant. De heren wilden nu wel eens weten of de vooringenomenheid over de Mannschaft - ze scoren altijd in de laatste minuut - eigenlijk klopt. De heren analyseerden de resultaten van 1.500 wedstrijden en kwamen met heel aardig materiaal waar u elke voetbalkenner duchtig mee om de oren kunt slaan. Want Nederland heeft in de laatste minuut een hogere scoringskans dan Duitsland. En voor Duitsland neemt de kans op een doelpunt tegen in de slotfase juist toe!

Lees eventueel mijn volledige stukje hier.

Mythes over de Mannschaft

 

 

De traditie wil dat met de komst van een WK of EK voetbal altijd wel een paar economen opstaan om de irrationele wereld van de sport rationeel te verklaren en/of voorspellen. Deanalyse van de twee economen Jan van Ours en Martin van Tuijl is tamelijk briljant. De heren wilden nu wel eens weten of de vooringenomenheid over de Mannschaft - ze scoren altijd in de laatste minuut - eigenlijk klopt. De heren analyseerden de resultaten van 1.500 wedstrijden en kwamen met heel aardig materiaal waar u elke voetbalkenner duchtig mee om de oren kunt slaan. Want Nederland heeft in de laatste minuut een hogere scoringskans dan Duitsland. En voor Duitsland neemt de kans op een doelpunt tegen in de slotfase juist toe!

Lees eventueel mijn volledige stukje hier.


 

 

Mythes over de Mannschaft

De traditie wil dat met de komst van een WK of EK voetbal altijd wel een paar economen opstaan om de irrationele wereld van de sport rationeel te verklaren en/of voorspellen. De analyse van de twee economen Jan van Ours en Martin van Tuijl is tamelijk briljant. De heren wilden nu wel eens weten of de vooringenomenheid over de Mannschaft - ze scoren altijd in de laatste minuut - eigenlijk klopt. De heren analyseerden de resultaten van 1.500 wedstrijden en kwamen met heel aardig materiaal waar u elke voetbalkenner duchtig mee om de oren kunt slaan. Want Nederland heeft in de laatste minuut een hogere scoringskans dan Duitsland. En voor Duitsland neemt de kans op een doelpunt tegen in de slotfase juist toe!

Lees eventueel mijn volledige stukje hier.

Een valse vriend

Vrij Nederland heeft wat nieuws ontdekt over de wereldeconomie: een markt die “harder groeit dan welke andere markt ook, en binnen een paar jaar waarschijnlijk zelfs een dominante rol zal spelen in de wereldeconomie. De nieuwe aanzwellende economische macht is groter dan die van China en India samen. Het is De Vrouw.”

Het blad verwijst naar zeer doorwrocht onderzoek – met bijbehorend boek - van Boston Consulting Group uit 2009 waarin opmerkelijke cijfers zijn opgenomen over de zinderende groei van de koopkracht van vrouwen. Vrouwen zijn wereldwijd nu verantwoordelijk voor 12 triljoen dollar van de in totaal 18,4 triljoen dollar aan bestedingen. En dat wordt in de nabije toekomst alleen maar meer. Marktanalisten hebben het volgens het opinieblad al over 'womenomics' en 'sheconomy'.

Maar klopt dat ook allemaal? Nee dus. Meer weten: lees dan een nieuw spookcijfer.

 

Een iPad aan de muur

Leuk hoor, een iPad. De mediahype is niet te stuiten - en goed geregisseerd door Apple - en zelfs berichten over mensen die een pink verliezen als gevolg van de diefstal van hun laatste gadget zijn hot news. Maar de introductie is veel meer dan een gadget. Het kon wel eens een nieuwe manier van werken en communiceren worden. Alles wordt dan namelijk touch, en Wired geeft een inkijkje in wat er zoal mogelijk gaat worden. Een iPad aan de muur is nu nog een kostbare kwestie, maar wie zegt dat dat over een jaar of 5 niet heel anders is?