Home

nart is

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was hij registeraccountant, wereldreiziger en journalist. Zijn kennis ligt vooral op het gebied van thema's als big data, sustainability, ondernemerschap en nieuwe media. Nart is dol op vraagtekens en heeft een hekel aan uitroeptekens. In overdrachtelijke zin dan natuurlijk. 

Naast een veelheid aan projecten voor opdrachtgevers uit bedrijfsleven en schreef samen met hoogleraar Sander Klous het boek Wij Zijn Big Data. Er zitten twee andere boeken in de pijplijn maar die pijplijn kon wel eens lang zijn.

Nart vindt het leuk als u belt voor een kennismaking.

    

Down the rabbit hole over AI

Bent u al murw gebeukt door alle berichten over hoe Artificial Intelligence de wereld gaat veranderen? Dat is heel begrijpelijk nu deskundologen al maanden over elkaar heen buitelen om u (1) schrik aan te jagen (2) te verleiden om hun succesverhalen over het gebruik van allerlei tools te gaan volgen of (3) u te imponeren met veel jargon om daarmee hun reputatie te verbeteren. Ook ik ben nogal gefascineerd maar ik probeer wel voorbij de hype te kijken naar wat er nu echt aan de hand is. En dus ben ik als een soort Alice in Wonderland mezelf aan het verwonderen. Down the rabbit hole dus. Voorlopige conclusies?

AI die het einde van de mensheid inluidt? Onwaarschijnlijk.

AI die massale werkloosheid veroorzaakt? Totale onzin.

AI die verrekte handig is om de mens bij te staan in heel veel taken? Ab-so-luut. Van programmeerhulp tot budgetteerassistent tot copywriter. 

AI die de komende jaren een shitshow aan informatie gaat veroorzaken, een wereld waarin we echt niet meer weten wat we wel en niet moeten geloven? Een realistisch scenario waar we nieuwe antwoorden voor moeten bedenken. 

Ik maak er een serie over, waarvan de meest recente bijdrage hier te lezen is. 

Truth Denial

Ik knipte onlangs de winter doormidden door een week in Malaga te werken met vrienden. Dat is in mijn geval pure therapie om de winterblues geen kans te geven.

Op straat zag ik iemand met een shirt lopen met de opdruk 'Truth Denial'.

Toen wist ik opeens heel zeker dat ik op de goede weg was om in 2023 maar eens een serie te gaan maken over waarheid in een digitale wereld. Want de grenzen tussen echt en nep vervagen. We worden steeds meer gestuurd in ons denken door onze eigen bubble. En de tools om fakes te maken zijn verbluffend goed. Afijn, ik ben dus op weg met mijn zoektocht en mocht er een half uurtje een podcast over vullen. Dus mocht je gewoon mijn stem even willen horen: check het onder andere hier op Spotify.  Oh, en er is een eerste idee over een boek hierover. Maar dan niet het type boek waarvan ik er een stuk of vijf heb geschreven. Ik denk nog even door, wordt vervolgd. 

Even over die kraan van de loodgieter…

Die kraan lekt, zo luidt de bekende uitdrukking.

Want de loodgieter is veel te druk met klanten om zijn eigen kraan te repareren. Dat geldt ook voor storytellers. Ik zou van alles kunnen vertellen op mijn eigen website en sociale media over wat ik zoal doe.

Ik zou bijvoorbeeld kunnen vertellen dat het boek Geheelmeesters uitkwam. Dat werd met een heerlijk boekfeestje hier in de Waalse Kerk in Haarlem gevierd en leverde nogal enthousiaste kritieken (en meer dan solide verkopen) op.

Ik zou kunnen vertellen over hoe ik met KPMG werkte aan een mooi onderzoek De Glazen Leider met een geweldige serie interviews met onder meer commissarissen, ondernemers, scheidsrechters, toezichthouders en brandweercommandanten. Dat werd ook al zo leuk gevierd met een dinerbijeenkomst op het hoofdkantoor van KPMG in Amstelveen.

Of over mijn werk met FTI-BOLD en BRNDZ dat resulteerde in een nieuwe wervingscampagne met een interactieve video. We zijn ook bezig om een mooie series Bold Moves neer te zetten met onder meer tegendraadse ondernemers. De eerste verhalen staan inmiddels online.

Verder maak ik voor een mooie opdrachtgever een intrigerend manifest over hoe het anders moet met (IT)projecten en rijpt er samen met een partner een idee voor een boek. Maar om nou te zeggen laat ik daar eens een stukje over schrijven op mijn eigen kanalen om mijn netwerk een beetje in de loop te houden?

Nee, net zoals de loodgieter zijn eigen kraan vergeet, vergeet ik mijn eigen verhalen. Beschouw deze post maar even als een noodreparatie…

The CFO in pole position

Op de valreep is er in 2020 dan toch nog een nieuw boek geboren. Ik zit al een jaar of zes op een ritme van een boek per jaar. Beetje per toeval, mensen melden zich met een idee en dan word ik (soms) enthousiast. Het blijft een geweldig gevoel om het eerste doosje open te maken. Inhoudelijk ben ik er ook apetrots op. 

Een kleine indruk over die inhoud: 

De Formule 1 nadert een historisch moment. Het moment waarop een computer beter kan racen dan een topcoureur. Voormalig wereldkampioen Sebastian Vettel was heel duidelijk over de rol van telemetrie. ‘Als vroeger iemand in een bocht sneller was doordat hij zijn eigen lijn reed, behield hij het hele raceweekend zijn voorsprong. Nu is alles zo transparant dat de engineer een betere lijn kan voorstellen.’

De bron van deze revolutie is data. Grote hoeveelheden data. Computersystemen kunnen met die data instant beslissingen nemen over bandenkeuze, optimale lijnen in de bocht, timing van pitstops, motormanagement en tal van andere zaken. Ze kunnen zorgen dat je ‘in control’ blijft als coureur zodat je nog een tikje sneller kunt.

Nu de auto’s van de topteams weinig voor elkaar onder doen – de verschillen in rondetijden zijn extreem klein – wordt steeds duidelijker: wie de beste beslissingen neemt wint de race. En we moeten simpelweg erkennen dat de computer beter is op dat punt. Ook in het bedrijfsleven leidt betere informatie tot betere beslissingen. Succes in de concurrentiestrijd – eveneens met minimale verschillen - draait in een datagedreven tijdperk steeds meer om dit simpele uitgangspunt. En wie het niet kan bijbenen is straks out of business. 

In het boek argumenteren we waarom de CFO daarin een hoofdrol speelt. Wil je daar meer over weten, koop het dan gewoon!

 

 

Ik heb het nog nooit gedaan...

... dus ik denk dat ik het wel kan.

Met die uitspraak van Pipi Langkous in gedachten begon ik mijn eerste podcast te maken. Onder de noemer Business Unusual, een begrip dat ik eerder muntte in mijn werk voor en met BOLD. Waar het over gaat? Niet over business as usual dus. Want in normale tijden kan iedereen ondernemen. Maar wat als er opeens een crisis is? Een ontwrichtende technologie? Een pandemie? Een bank die de geldkraan dichtdraait? Dat zijn de momenten die ertoe doen. En daar gaat de podcast over.

De eerste aflevering staat online, ik ging op bezoek bij Losberger De Boer. Er zullen er nog de nodige volgen want ik blijk hier erg veel lol aan te hebben. En niet onbelangrijk: ik hoor van mensen dat ik best een prettige stem heb. Luisteren? Doe dat hier.